4-12 вересня 2010

Преса про нас

ГОГОЛЬ-«трест»: чи задушать будівельники сучасне мистецтво в Україні? Влад Троїцький — про майбутнє свого фестивалю


Автор: Катерина КОНСТАНТИНОВА

"Дзеркало тижня"

Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва ГОГОЛЬFEST, який уже став однією з візиток культурного Києва, очікують суворі осінні дні. Як відомо, цьому фестивалю (кураторство здійснює відомий режисер Влад Троїцький) «відмовлено» в місці дислокації. Традиційно акція проходила на території комплексу «Мистецький Арсенал». Тепер же в «Арсеналі» оголосили про екстрений початок чергового витка «будівництва», ремонту. І сучасний арт-фестиваль, досить високо оцінений у Європі, опинився під «дамокловим краном»...

Чи бути цьому проекту в Україні? Чи сучасне мистецтво в нашій країні — лише прихисток для обмеженого кола ентузіастів?

У розгорнутому коментарі для «ДТ» ідеолог ГОГОЛЬFESTу пан Троїцький заявив, що в цих питаннях чекає від держави насамперед діалогу, а також розуміння ролі сучасного мистецтва в контексті нашої євроінтеграції...
***

Нагадаємо, що наступний ГОГОЛЬFEST має стартувати — якщо стартує — вже у вересні 2010-го. Організатори прогнозують серйозну аудиторію свого заходу — близько мільйона глядачів. Погодилися приїхати в Україну представники більш ніж 30 країн. Вони представлять різні напрями сучасних арт-пошуків.

Подією фесту обіцяє стати спільний перформенс іспанського театру La Fura dels Baus (Барселона, Іспанія) і київського театру «Дах»: дійство відбудеться на Майдані 4 вересня, режисер — Юрген Мюллер, задіяно близько 100 учасників... Усього в програмі (про неї окремо трохи нижче) — десятки різноманітних проектів, сотні учасників...

Такому фестивалю потрібен спеціальний простір, який стане певним полігоном, що об’єднує різні художні напрями і пошуки. І «Арсенал» у цьому плані — полігон майже ідеальний. Центр міста, своєрідність «декорацій» і просторів...

З приходом у «Арсенал» нового керівника (ним стала Наталя Заболотна, яка колись координувала роботу «Українського дому») якось миттєво вирішилося питання з добудовою, тобто черговою перебудовою. Відразу було виділено чималі гроші на ці цілі. І вже влітку будівельники вкотре почнуть «латати діри». А до
1 січня нібито навіть обіцяють «здати під ключ» частину арсенальної території.

Природно, наше сучасне мистецтво не встигає за такою динамікою зодчества... Розрахунки арт-ідеологів на територію «Арсеналу» не виправдалися. Тепер — немає виходу! Та й влада країни, міста досить далека від сучасного мистецтва. Нагорі зберігають загадкове мовчання. Очевидно, там просто уявлення не мають, «навіщо і кому це потрібно». Влад Троїцький заявляє «ДТ», що за будь-яких обставин цей проект відбудеться. Хоча питання про нове місце дислокації цього фесту без можновладців не вирішити…
***

Влад Троїцький: — Приміщення «Арсеналу» справді в поганому стані. Стіни промокли від вологості. Дощі розмили фундаменти... Але ж ми теж вели попередні переговори — з попередніми керівниками «Мистецького Арсеналу». І тоді не було заперечень... Наш лист із цього приводу — в адміністрації президента ще з вересня 2009 року. І ще одне звернення написали в березні, уже після виборів. Та офіційної відповіді не отримали. У мене чисті наміри, граю відкритими картами. А з боку виходить, ніби я зі своїм «міжсобойчиком» улаштував невеличкий «корпоративчик», запросив знаменитостей, тепер ходжу ображений: мовляв, мене вигнали... Опоненти аргументують тим, що в мене з «Арсеналом» немає договору. Але ж мені не давали можливості укласти таку угоду.

Ми не шукаємо конфліктів. Нам просто потрібно конструктивно вирішити проблему.

Не хочеться переводити розмову про фестиваль у площину грошей. На жаль, нас повсякчас запитують: який бюджет фестивалю, де ви взяли гроші? А мій головний посил: ми говоримо про ідеологію. І говоримо, що цей найбільший захід, який працює на освічену молодь, на майбутнє нашої неньки України, на сучасне мистецтво...

Але як достукатися до можновладців і пояснити їм, що для нас насамперед важливий діалог... Розумний, конструктивний, зважений діалог із владою, яка має усвідомити цінність сучасного мистецтва — навіть у загальноєвропейському контексті іміджу нашої країни.

У нас тиждень, щоб вирішити цю проблему. Або так, або ні.

Попри все, я однаково проведу український шоу-кейс деякими точками Києва. Це новітні спектаклі театру «Вільна сцена» (Київ), Угорського національного театру ім. Дюли Ійєша (Берегове), «Даху», Івано-Франківського театру ім. Івана Франка, «Київ модерн-балету», інших...

Деякі проекти можна зробити на базі кіностудії Довженка. Ми з Ігорем Ставчанським це обговорювали...

Ми прагнемо стати спеціальною державною програмою. Щоб держава розумно користувалася цією акцією всередині країни. Тобто потрібно об’єднувати країну і зробити локальні фестивалі ГОГОЛЬFESTу — у Львові, Харкові, Запоріжжі, Севастополі, Дніпропетровську, Одесі. Уже проведено деякі переговори. Це ідея франчайзингу. Тобто ідеологія така: знаходиться велике приміщення в центрі міста, запрошуються художники, клуб ставить свою музику, якесь місцеве кафе поставляє їжу... А ми з центру — Києва — надаємо лекторів, майстер-класи і кіно, щоб збагатити цю програму.

Важливо, щоб люди отримали якусь ідею. А ідея полягає у великому просторі, у тому, як робити фестиваль практично без бюджету.

Цього року фестиваль мав проходити в п’яти містах паралельно за принципом франчайзингу. Адже тепер влада більш вертикальна. Але хочеться, щоб і Україна почувалася цілісною, а не розрізненою. А об’єднувати її здатне мистецтво — аж ніяк не релігія, не мова...

Мій головний меседж — не «мене образили». Ображений — це позиція слабкого... Адже ГОГОЛЬFEST — приватна ініціатива, і за три роки проведення став великим фестивалем. Тільки уявіть: у році нинішньому більш як 30 країн підтвердили свою участь у нашій акції...

У чому проблема України? У кризі віри. Сьогодні віру намагаються підмінити ідеєю «боротьби з бідністю», «стабілізацією». Але це не може бути мрією людською. Нині це можна знаходити тільки в зоні культури. Тим паче на тлі кризи, яка свідчить про те, що цивілізація грошей вичерпується. Нескінченне споживання — це порочне коло, ти лише розганяєш машину, яка жере і твою свідомість, і екосистему. У мене є теорія, відповідно до якої зараз зароджується цивілізація альтруїзму, яка пропонує інші цінності.

Знаю, що є великі приміщення, які пустують. Але чиї вони? Є тролейбусні депо, є взуттєва фабрика біля «Арсеналу»... У цих приміщеннях нічого не відбувається. Напевно, все приватизовано. Та й інших місць загадкових вистачає.

Повторюся: важливий діалог. Хоча і з попередньою владою в нас не було особливого діалогу...

Щойно ми повернулися з Пермі, ГОГОЛЬFEST там мав великий успіх. А підтвердженням нашого міжнародного визнання став Гран-прі — премія імені Сергія Курьохіна в жанрі сучасного мистецтва «Поп-Механіка». Знову ж таки «Даха-Браха» номінована на чергову премію в Москві — «Степовий Вовк».

Наступний рік — це гастролі у Франції: Париж, Менс... Є попередні домовленості з Единбургом. Ще заплановано велику програму у Варшаві. Знову ж — Москва.

Насправді це реальна неформальна презентація нового обличчя України. Наступний рік оголошено в Європі роком східного співробітництва, у них акцент на Україну — головують Угорщина і Польща. Перед цими країнами поставлено конкретні завдання зробити спеціальні сучасні проекти саме в Україні...

Важливо тільки, щоб сама Україна оцінила ці прагнення.

P.S. Ситуація з ГОГОЛЬFESTом відома й в адміністрації президента України. Заступник глави АП Ганна Герман погодилася дати «ДТ» докладний коментар на цю тему вже в найближчих номерах — після ретельного вивчення питання.

ЩО МОЖЕ БУТИ?

У рамках фестивалю ГОГОЛЬFEST-2010 уже на осінь передбачено кілька тематичних напрямів. У галузі театрального мистецтва це нові проекти Центру драматургії та режисури Олексія Казанцева і Михайла Рощина (Росія). Заявлені хіп-хопера «Копи у вогні» (Росія), театр атлетичного танцю KATAKLO (Італія), драматичний гурт PLASMA (Швейцарія) та ін. А український театр представлять «Дах», «Воскресіння», «Київ модерн-балет», а також Івано-Франківський музично-драматичний театр, який останнім часом успішно набирає обертів.

У візуальних акціях фесту теж заплановані серйозні учасники (куратор Катя Бочавар). Серед організацій — музей сучасного мистецтва PERMM (Росія), Onedotzero distribution (Великобританія), Baibakov Art Projects (Росія), «Пінчук Арт Центр» (Україна) та ін.

Кінопрограми ГОГОЛЬFESTу пропонують найкращі фільми останніх років (а також експериментальне кіно та відео-арт), які високо оцінені на багатьох міжнародних фестивалях.

Copyright © 1994-2010. «Дзеркало тижня» Всi права захищенi.